|
Edda Magnason - Intervju dec 2009 Från oktober 2009-
Intervjuer med diLeva och Peter Jöbäck. Skånska ord
|
Edda Magnason Landets mest originella och nyskapande artist debuterar äntligen med sin självbetitlade siva. Att beskriva Eddas musik är oerhört kul, men svårt. Den är vilsam, fantasieggande, drömsk, småjazzig, lättillgänglig men ställer vissa krav på ett engagemang av lyssnaren - gör man det blir belöningen stor och man förlorar sig lätt i ett tidigare outforskat musikaliskt landskap. Som du och din musik – Ja, men även Nya Upplagan! Jag blir så glad av tidningen och jag ser den överallt i Malmö och Lund. Nu har du skivkontrakt med statligt ägda Caprice, som vanligtvis är kända för att ge ut jazz och klassisk musik. – De gav mig fullständig artistisk frihet från början och skivan spelades in live i Nybrokajens konsertlokal. Det var odramatiskt: lokalen mickades upp och därefter spelade vi in, rakt upp och ner. Jag ville ha det så, och till och med sången är från tagningarna. det var smärtsamt men nyttigt för mig att släppa på perfektionen… inspelningen fångade ögonblicket. Jag spelade på stans bästa Steinwayflygel, det var mäktigt. Vi har förvisso lagt på en del små saker som klockor och elbas på något ställe, men i stort sett låter det som det gjorde vid inspelningstillfället. Det du beskriver är nästa en utrotningshotad inspelningsteknik. – Kanske i popsammanhang, men i jazz och klassisk musik är det väl comme il faut att göra så. Jag tycker själv det är roligt att sitta och pilla med smågrejer och klippa och klistra. Jag hade en portastudio som jag drog med mig under hela tonåren. Jag var helt fascinerad av den och jag spelade in allt möjligt hela tiden. Men när den gick sönder kastade jag bort den och återvände till pianot igen. Du gillar det genuina. ”Vi serverar en resa i fantasin, men istället för Ecstasy bjuder vi på Dumleklubba”. Det är en bra beskrivning på vad jag vill åstadkomma live.. Men vilken musik har du blivit mest inspirerade av själv? – Hm… Det låter kanske lite underligt, men… jag är ganska påverkad av barnprogramsmusik från 70- och 80-talet, och till en viss del även svensk instrumentalmusik. Men det finns förmodligen även inslag av den kommunala musikskolan någonstans, haha… Kommer melodin eller musiken först? – Väldigt varierande och det finns liksom ingen regel, Jag har aldrig haft någon ide om att jag ska blanda genrer, det måste komma intuitivt. På så vis är du egen genre, ett musikaliskt Mont Blanc-pussel! – Tack, det var snällt sagt. Kan man säga att din musik är melankolisk. – Absolut. Jag får ”vårkänslor” av höst och vinter, däremot har jag har aldrig varit speciellt förtjust i sommaren. Vad tror du att det beror på att du låter som du gör? – Jag har ju aldrig spelat med bluesband eller liknande, jag har suttit mycket själv och fått spela ostörd på mitt eget vis, så jag har aldrig tänkt i bandkollektiva banor. Jag gick på en tonsättarskola på Gotland, där jag nosade lite på modernkonstmusik, men efter ett tag tyckte jag det blev långtråkigt. ens uttryck blir ju en summering av vad man medvetet eller omedvetet tagit till sig under åren. När man lyssnar på dina texter så inbillar jag mig att du lika gärna skulle kunna skriva poesi som musik. Håller du med? – Absolut. Jag tycker det är kul med ord. texterna är lika viktiga som musiken även om de ibland är väldigt enkla. Har du någon artist du skulle vilja jobba tillsammans med? – Ackordionisten Minna Weurlander. Hon är helt fantastisk, det finns hur många som helst som jag vill jobba med. I övrigt så är jag där jag vill vara rent musikaliskt. Jag har alltid skrivit ensam men det är först nu som jag känner mig tillräckligt mogen att skriva tillsammans med andra musiker. Har börjat samarbeta med en violinisten som även spelar på skivan, jag spelar in och skickar det till honom och låter honom lägga till sitt och så ser vi varthän det barkar, spännande. Spelar din isländska bakgrund någon roll rent musikaliskt, tror du? – Visst har jag blivit påverkad av tillexempel min farmor som sjöng väldigt fint, men jag vet inte om det är för att hon var isländska. Jag var där första gången då jag fyllt nio. Men jag har spenderat många somrar där och jobbat. Vad har du då jobbat med? – Sålt mjukglass, hyrt ut filmer och jobbat på bensinmack. Väldigt exotiskt, typiskt Isländskt måste jag säga! –Haha. Skivan släpps nästa år i slutet av januari, vad ska du göra fram tills dess? – Vi ska spela in en video till första singeln. Jag håller även på att tillverka rekvisita till det. Va? Ska du själv göra den? – Ja, just nu håller jag på att virka en lampskärm, som ska bli ett lamphus. skratt… Virka en lampskärm? Vilken lysande idé! – När vi gjort videon klar så ska jag fortsätta att skriva nytt material, och förhoppningsvis så kommer jag ut och spelar en hel del nästa år. Är du en julmänniska? – Jag är vare sig för eller emot, jag tycker att julen är helt okej. Skiljer sig det isländska julfirandet från det traditionella svenska? - Inte speciellt, mer än att man äter lamm istället för skinka. Text: Lars Yngve |
|
Karin Nordström var redan en etablerad stjärna på Malmö Stadsteater när hon träffade Ernst-Hugo, och hon gav upp sin egen karriär för att ta hand om sonen Johannes,som föddes 1956, och för att stötta Ernst-Hugos karriär när den tog ordentlig fart i början av sextiotalet. |
|
Hur var din uppväxt? - Jag minns min barndom som en oerhört lycklig tid. Under mina första Din far var kyrkoherde, var det ett religiöst hem du växte upp i? -Nej, faktiskt inte. Min far var från början kantor så hela min
Hur var du i skolan? - Jagdrömde tidigt om skådespelaryrket. Min mor och far skickade mig Så dina föräldrar var inte alldeles förtjusta över ditt val av yrke? - Ibörjan sade mina föräldrar blankt nej till mitt önskemål. Inte för
Hur träffades du och Ernst-Hugo? - Viträffades på Malmö Stadsteater där jag redan arbetade. Ernst-Hugo
Var det hans mor som sydde hans kostymer? - Ja.Hans mor samlade på sig fina tyger, och när vi träffades ägde han
Ni verkade oerhört sammansvetsade du och Ernst-Hugo! - Ja,vi levde ju många år tillsammans och jag saknar Ernst-Hugo mycket
Men umgås du inte med dina grannar eller så? -Nej, det gör man inte i Stockholm. Jag känner allihop i trappan men Ni var konst- och litteraturintresserade båda? - Attläsa var Ernst-Hugos stora intresse. Han kunde läsa en bok om
Hur beskrev han arbetet med Ingmar Bergman? -Ernst-Hugo hade stor respekt för Bergman och kallade honom för den
Du medverkade också i Skånska mord. - Ja,jag hade en liten roll. Jag anser att Ernst-Hugos prestation i de Ondska,galenskap, svaghet, glädje, transvestit, fanns det någonting - Det fanns det säkert, men det var ingenting som vi pratade om. Han
Var han känslig för kritik? - Det är klart att han läste vad som skrevs om hans prestationer. Vad uppskattade han mest med Ystad? - Han älskade hamnen och havet, det var det första han visade mig när Hur var ditt förhållande till dem? - Ja...Ernst-Hugos far var känd i Ystad för att vara artig och vänlig, Hade ni någon gång några planer på att flytta till Ystad? -Nej. Vi funderade ibland på att flytta ner till vårt Falsterbohus på Jag såg er många gånger i Ystad och beundrade Ernst-Hugo på avstånd. - Detvar trevligt att höra. Men det var synd att du inte kom fram och Jag förstår att det var mycket arbete, fick ni tillfälle till att ha -Eftersom vi båda var väldigt konstintresserade åkte vi gärna till Jag glömmer aldrig när han läste texten till Wilmer X Om en hund mådde -Jaså? Det hade jag ingen en aning om! Vi pratade aldrig om vårt jobb Hur ser din vardag ut nu...? - Jag läser ju mycket och lyssnar på musik. Hade jag inte haft detta Nu finns det planer på att gågatan i Ystad ska förvandlas till - Detvisste jag inte... hm... Jag vet ärligt talat inte vad jag Brukade Ernst-Hugo läsa julevangeliet? - O,ja. Han läste dessutom julevangeliet i tv under några år. Men Vad önskar du dig i julklapp? - Jadu... Jag är så gammal nu att jag under årens lopp hunnit med att Det var mycket trevligt att få tala med dig Karin och jag önskar dig - Jag önskar dig detsamma Lars, och glöm nu inte att hälsa till Ystad Lars Yngve
Några riktpunkter i Ernst-Hugo Järegårds liv: 1928 Föds i Ystad. 1947 Spricker i första provet till Dramatens elevskola. 1948 Kommer in på elevskolan på Malmö Stadsteater. 1949 Gifter sig med kollegan Karin Nordström. 1953-58 Uppsala stadsteater. Aktören i Gorkijs Natthärbärget. Jimmy 1956 Sonen Johannes föds. 1958-59 Helsingborgs stadsteater. Emile Magis i Ägget. 1959-62 Göteborgs stadsteater. Jättegenombrott i Vintergatan 1961, 1962 Börjar på Dramaten: Ostrovskijs Skogen. 1964 Dramaten, Hitler i Svejk under andra världskriget, filmen Svenska 1965 Dramaten, Sganarelle i Don Juan, Utroparen i Mordet på Marat. 1966 Dramaten, I väntan på Godot (med Jan-Olof Strandberg), 1967 Tv: En galnings dagbok. 1968-69 Tv: lördagsunderhållningsprogrammet Timmen med Jolos Farsan- 1969 Dramaten: Carl XIV Joseph, ett lysande porträtt av den 1970 Tv: bodbiträdet i Frida och hennes vän, turné med Östen 1971 Dramaten: Orgon i Tartuffe. Tv: fiskeriintendenten i i havsbandet. 1972 Dramaten: Hjalmar Ekdahl i Vildanden. 1973 Turnerar på högstadieskolor med ett program om Strindberg. 1974 Dramaten: Nero i Britannicus med Margareta Krook. De blir ett 1975 Dramaten: Strindberg i Tribadernas natt. Film: förste fången i 1978 Dramaten: Richard Strauss i Den åldrande Richard. Film: den 1980 Dramaten: Rickard III. Film: militärdiktatorn i Flygnivå 450. 1981 Tv: Hans-Christian i Hans-Christian och sällskapet. Clownen Jac. 1982 Dramaten: tre roller i Mästaren och Margarita. Krogshow på Bacchi 1983 Musikalen Nine på Oscars. 1985 Dramaten: Chlestakov i Riksrevisorn. 1986 Tv: serien Skånska mord. 1987 Dramaten: VD:n i VD. Turnerar med aidsmonologen Ryktet smittar. 1988 Klädeleganten Ernst-Hugo designar italienskt mode. 1989 Bruscon i Teatermakaren. 1990 Film: Den hemlige vännen av Marie-Louise Ekman. Första samarbetet 1991 Stora tidningsrubriker när han meddelar att han slutar med hatt. 1994 Dramaten: Resor med moster Augusta. 1995 Tv: Lars von Triers Riket. 1997 Tv: Jonas Gardells pjäs Cheek to cheek, spelar in Lars von Triers 1998 Avlider 6 september, 69 år gammal |
|
|
|